Digitalisering och gamification (spelifierande) blir mer och mer en
självklarhet i samhället. De båda spelskaparna Mattias Dristig och Albin
Wågnert i kreativa och korta workshops där deltagarna får
prova på att ta fram sitt eget brädspel. Arbetsmaterialet består av en
blank spelkartong med blandade spelpjäser, tomma spelkort, tärningar och
annat som deltagarna arbetar två och två med för att skapa ett brädspel
tillsammans. På ett lekfullt sätt får man fundera ut vad spelet ska
handla om, komma på egna regler och sedan testa om dessa fungerar. De
båda passen inleds med att Albin och Mattias berättar kort om
spelmekanik, ett spels tema och visar upp egna framtagna spelprototyper
för vidare inspiration. Inga förkunskaper krävs och Albin och Mattias
utgår från deltagarnas egna erfarenheter av brädspel.
—
Mattias Dristig från Göteborg är utbildad fritidsledare och
kulturprojektledare och har arbetat som pedagog, föreståndare för
eftermiddagshem samt regional samordnare för skolfrågor samt barns och
ungas rätt till inflytande över kulturfrågor. Mattias driver det
kreativa företaget Vildhallon samt är initiativtagare till
Spelutveckling Väst som är ett nätverk för bräd- och rollspelsutvecklare
i Västra Götaland och Halland. Exempel på brädspel som Mattias har
utvecklat är DinoFajten, NätTrollz! och Bakdûr.
Albin Wågnert från Götene är utbildad designmodellör samt har en
bakgrund som slöjdlärare och assistent för barn med särskilda behov.
Albin driver företaget Gameprototyper som producerar brädspel och
arbetar för att vidareutveckla brädspelsdesign i Sverige. Albin har
bland annat designat spelet Finns i Djungeln, samt står som producent
och utgivare bakom spelen Blixtsnabb, Batu Khan och Drakberget.
Tid: Lördag 27 aug, 10.30 – 12.00 och 12.00 – 13.30
Plats: Övre Atén
Foto: Kalle Lantz
Övrigt: Det är begränsat antal platser, så platsbiljetter släpps i cafét under festivalen.